21/06/2018

They are sticky, perhaps you can say magnetic : Über Sammlungen und andere Verbindungen in der Dichotomie der Gemeinschaft-Gesellschaft


Michelle Atherton (UK) & TC McCormack (UK) und Jette Gejl (DK)

Eröffnung: Donnerstag, 28. Juni 2018, 19.30 Uhr
ab 20.00 Uhr: Finding Ultimate Beige

KunstRaum Goethestrasse xtd, Goethestraße 30, 4020 Linz
Dauer der Ausstellung: 29.Juni – 31.Juli 2018, Öffnungszeiten: Di- Fr, 14.00 bis 18.00 Uhr

Wir leben in unbeständigen Zeiten; die gesellschaftliche Ordnung zeigt ihre Unordnung, die traditionellen Kategorien des Wissens und Konzepte der Geschichte haften nicht mehr. Auf der Suche nach Neuanfängen hoffen wir auf das Versprechen neuer Modelle vom Zusammenschluss, gesellschaftlichen Anordnungen, die unseren Idealen, Sehnsüchten und Weltanschauungen ansprechen.

Diese Ausstellung ist als Ausgrabungsstelle konzipiert, eine Inszenierung, um öffentliche und private Sammlungen in welcher Form auch immer – ob tierisch, mineralisch, technologisch, mythologisch, flüchtig – neu zu bewerten.
„Beige Obsessions“ von Jette Gejl (DK) zeigt eine Erkundung, die die Gesamtheit der Farbe Beige kartografiert und vor Ort weiterentwickelt. Die Methoden dazu umfassen verschiedenste Elemente wie Testimonial, Text- und Materialanalysen sowie eine Kochschule,…..Von Montag,

Michelle Atherton (GB) & TC McComack (GB) richten ihre Begegnungen eher auf Filmarchiven und rekursiven Playlists, die in Live at KunstRaum kulminieren. Am FREITAG, 29. Juni, ab 12.00 Uhr freuen wir uns über ihr Kommen zu einem dreizehn – stündigen, moderierten diskursiven, fiktiven, visuellen und  auditiven Event mit den Künstler*innen sowie mit relevanten unbelebten Instrumenten.
Detaillierte Informationen zur Ausstellung und den jeweiligen Programmpunkten finden  sie unter: www.kunstraum.at

1. 1887 identifizierte der Soziologe Ferdinand Tonnies zwei analytische Konzepte in den ausgeprägten Formen gegensätzlicher sozialer Organisationen, Gesellschaft (der verlorenen Unschuld, organisch, gegenseitig) und Gemeinschaft (moderner, atomisiert, individualistisch). Diese historischen Rahmen stellen einen verhängnisvollen Übergang sowie eine generative Maßnahme dar.

 

Kurzbiografien

Michelle Atherton is an artist based in London, U.K.  She works with images, temporal states and contingency. Her work objectifies cultural phenomena as a means to investigate structures, systems and preoccupations. Most recent exhibitions include:  Kunstraum, Linz, Austria, Zeppelin Museum, Germany; Tatton Park Biennale U.K.; Kino Babylon, Berlin; Linergallari Tallinn, Estonia. Her writing has been included in numerous arts magazines and her work has been supported through the Arts and Humanities Research Council and Arts Council, U.K. She is a Senior Lecturer in Fine Art at Sheffield Hallam University, U.K.

TC McCormack is an artist based in London. His multidisciplinary practice is a creative and discursive site, considering a constellation of preoccupations; from the shifting identity of materiality, the absence of human agency, the phenomenon of resistance space, to language’s ability to delineate the relational affinities of forms. His work takes a range of outcomes, often combining: video, print, assemblage and curation. TC is a Senior Lecturer and Researcher in Fine Art (BA/MA/PhD) at SIA: Sheffield Institute of the Arts – Sheffield Hallam University, UK

 

Jette Gejl  http://www.jettegejl.dk/

„I am keenly interested in all the systems, circuits and networks that govern our lives, and which we use to organise and automate those lives – right from our nervous system to the many socio-historical cultural norms in which we are embedded right from our neonatal beginnings. All these systems share certain traits: they are anchored in a set of codes and meanings that relate to the context which governs and regulates us as human beings, as part of nature and as a society. I employ artistic interventions to break down familiar systems, circuits and networks in order to rebuild them as closely to their starting point as possible – but with the addition of a new resource in the form of greater flexibility, elasticity and scope for individual interaction with the system.

In terms of methods and media, my work continues in the artistic tradition that has, from the 1960s onwards, made the physical body an object of reflection in performance, video and installation media. I employ a project format, often developing my works in close co-operation with fellow artists, theorists, professionals, politicians and audiences. The participatory aspects play a special and crucial role in many of my projects; a natural consequence of the fact that the themes I often address must be experienced in states of progress and process in order to yield optimum impact.“

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